Jag uppnår inte den hastighet jag har köpt
Uppdaterad
- Se till att du sitter kopplad med en nätverkskabel, antingen direkt i mediaboxen (bästa alternativet för en tillförlitlig mätning) eller på baksidan av routern. Gör gärna hastighetskollen i ett par olika webbläsare, tex Edge, Chrome och/eller Firefox. Om möjligt, testa även med ett par olika nätverkskablar, så att du vet att det inte är kabeln som är orsaken till dålig hastighet.
- Om du testar väldigt höga hastigheter är det viktigt att vara säker på att din utrustning klarar av det. En något äldre dator kanske inte ens kan komma upp i den hastighet som du har beställt.
- Bor du i en lägenhet behöver du försäkra dig om att själva fastighetsnätet har kapacitet för den hastighet som du har beställt. Många fastighetsnät, som är av något äldre modell, klarar inte mer än 100 Mb/s. Hör därför med din fastighetsägare hur det ser ut där du bor innan du beställer högre hastigheter.
- Kom ihåg att den maxhastighet du kan förvänta dig är hastigheten du beställt -15%.
Rent generellt har vi märkt att när en leverantör har ett erbjudande på extremt hög hastighet (och ni är många i samma område som beställer den hastigheten) så tar det en stund för tjänsteleverantören att uppgradera hela vägen ut till dig som kund. Och innan de faktiskt konsekvent kan leverera så hög hastighet till samtliga som har beställt aktuell hastighet. Det här handlar inte om kapacitetsproblem i nätet utan är mer beroende av vilken kapacitet/bandbredd tjänsteleverantören köper in sig på i nätet.